Friluftsliv #1 - Klättermusen jackor

2016-10-28 @ 09:34:00
(alla åsikter i detta inlägg är mina egna, du kan ha andra)
 
Hej!
Idag tänkte jag skriva det första inlägget i kategorin "Friluftsliv" och jag kommer att skriva om jackor som jag har från Klättermusen. 
 
Fakta om Klättermusen:
Klättermusen grundades år 1984 av Peter Askluv. Engagemanget för miljön har funnits med ända från början. Peter har under alla år drivit frågan om giftfria textilier och engagerat sig för miljöprojekt. För Klättermusen har det alltid varit självklart att på alla sätt bidra till en hållbar omvärld. De har allt från kläder till ryggsäckar som de säljer. 
 
Status på märket:
Jag skulle säga att Klättermusen är ett dyrt och "fint" märke. Jag tycker att de ligger på topp tre på skalan av dyrare märken.
 
Utrustning - jackor:
Klättermusen - Allgrön
Ordinarie pris: 5000:-
Jag köpte min för 1500:-

Populära Allgrön är en fantastiskt mjuk och följsam skaljacka tillverkad helt i återvunnen och återvinningsbar polyester. Ett bra miljöval för den som vill värna om vår härliga natur. Allgröns skärning är tajt och följer kroppens rörelser perfekt vid klättring eller andra fysiska aktiviteter där rörelsefrihet står i fokus.

Vid högintensiv aktivitet öppnar du ventilationsblixtlåsen under ärmarna och släpper ut lite ånga. Som på de flesta av Klättermusens jackor är blixtlåset snedställt för att förhindra vatten från att rinna in. Extra stretchpanel vid pannan gör att huvan sitter väl, följer huvudets rörelser och har god plats för hjälm. Jackan har två välplacerade fickor framtill och elastisk snörjustering vid ärmslut, vilken även fungerar som tumgrepp.

  • Kompass
  • Visselpipa
  • Recco®
  • PFOA-fri impregnering. Vattentäthet utan PTFE (Teflon)
  • Förstärkningmaterial i Duracoat
 
 
 
Klättermusen - Liv
Ordinarie pris: 2700:-
Jag köpte min för: 1000:-
 
Det finns inga ursäkter till varför man inte alltid ska ha med Liv i ryggsäcken.Då den är ett utmärkt värmeplagg under skaljackan och fungerar under alla årstider. Med sin blygsamma vikt på 290 g är Liv det perfekta förstärkningsplagget. Fylld med 800+ fillpower gåsdun! Packas enkelt in i ena fickan när du inte har den på dig. Yttermaterialet över axlar och skuldror är i Epic Seville för att stå emot vatten extremt länge. Tajt krage som går extra högt upp, för att inte släppa ut onödig värme. Elastiska ärmslut. Dunet ligger i många, små dunkanaler för att förhindra att kalla fläckar uppstår. Tack vare den snedställda öppningen med tryckknappar blir det inga bekymmer med skav mot hakan. Knappar har även fördelen att de inte går sönder lika lätt som en dragkedja och väger mindre.

- Gåsdun, 800 fill power
- Packas i sin egen ficka, innerficka med dragkedja
- Förstärkt vid axlar och skuldror
- Hög krage, med asymmetrisk knappstängning 
 
Klättermusen - Frode
Ordninarie pris: 2300:-
Jag köpte min för: ca 1300:-

Frode Jacket har belönats med det skandinaviska SOA Sustainability Award 2010 för miljötänk och design med lång livslängd.

Klättermusens Frode Jacket är sydd i samma väv som den populära Mithril Sweater och är en softshelljacka som passar de flesta högintensiva aktiviteter. Jackan står emot vinden bra utan att vara helt vindtät vilket ger riktigt bra ventilation. Passformen är ledig och materialet stretchigt vilket gör det möjligt att bära ett kraftigare plagg under jackan.

Huvans funktionella passform gör att den sluter sig runt huvudet för att skydda mot blåst. Axlarna och armbågarna är förstärkta med Duracoat som är Klättermusens egna unika ytbehandling för extra slittålighet. Metoden ökar motståndskraften utan extra sömmar eller lager, och kan på så sätt spara vikt trots ökad slitstyrka. Ryggen är förlängd för att skydda ländryggen och handlederna skyddas av de asymmetrisk skurna ärmsluten som även ger tumgrepp. Jackan är också utrustad med två dragkedjeförsedda bröstfickor och en hellång asymmetrisk dragkedja. 

  • Duracoat förstärkta axlar och armbågar.
  • Förlängd rygg.
  • Asymmetrisk tajt skärning i ärmslut ger extra skydd för handlederna.
  • Elastisk justering i ärmslutet fungerar även som tumgrepp.
  • Två dragkedjeförsedda bröstfickor.
  • Hellång asymmetrisk dragkedja. 
 
 

Kommentarer på detta inlägg

Lämna din kommentar här:
Ditt namn:
Stammis?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg:

Din kommentar till mig:

Trackback
RSS 2.0