Hemma

Eller ja hemma i kopaprberg får jag ju skriva för Jämtland är ju också mitt hem blir så förvirrande det dära ;)
Jag har i alla fall höstlov nu eller höstlovet börjar på måndag så åker mot Jämtland igen på lördag det är faktiskt skönt och vara hemma men känns konstigt att inte vara i Brunkulla. Är ju där om typ en vecka igen.

Här hemma är det ingen snö och solen skiner från en klarblå himmel det är härligt dock mysigt med snön som jag lämnade där uppe. Hoppas de är mycket snö när jag kommer tillbaka :)

16 meter per sekund

Vaknar av att tältet slår en i huvudet och att en pinne ramlar i huvudet godmorgon kära onsdag. I morse/natt blåste det ca 16 m/s vi var ju ute på tur tisdag-onsdag och sov i militärtält, hade eld vakt och allt. Det var inte så många som var tagade för dagens aktivitet när vi gick upp klockan 6 imorse och började äta frukost och packa ihop. Med snö/regn som slog i ansikten som iskristaller så var vi tvugna att gå utanför tältet för att packa ihop.

Men kan säga att dagen slutade väldigt bra vi åkte från lägerplatsen med allt inpackat i bilarna och begav oss mot Naturum där vi skulle utgå ifrån. FOF-led har haft oss idag och vi har tränat fjällsäkerhet i olika stilar. Riktigt roligt och framförallt lärorikt!

Förresten nu på kvällskvisten gick jag och B ner till idrottshallen för en timmes badminton spelade, riktigt kul!
Nu ska det dock bli skönt och lägga sig i sin egen säng med ett varmt täcke och ingen blåst eller tältpinnar i huvudet. Godnatt :)

Tumme upp, tummen ner

- Att vi tränar på skoltid, eller bara är ute i naturen på skoltid. Hej då skolbänken typ!
- Att de börjar komma lite snö, de var några i onsdags som var bort mot Vålådalen och åkte längdskidor och var typ 15 cm snö. Dock vet jag inte hur de är nu men endå, snart är den här!
- Att om 1 vecka får man åka hemmåt och vara hemma i en vecka, höstlov!
- Jag trivs så bra som Jämtlandstös!

- Att de inte är soligt, bara mest grått och trist.
- Höstlov, tråkigt att lämna Jämtland tur de bara är för en vecka. Dock skönt att komma hem därför finns denna punkt med både på tummen upp/tummen ner.
- Att jag måste köpa en ny sovsäck, dock värt det när vintern kommer men endå ännu mera pengar som går åt..

En vanlig dag

En vanlig dag på Hålland består i gym, löpning och promenad typ i alla fall igår och idag har de varit det. Underbart är det, detta gör vi på skoltid medans andra sitter i skolbänken och försöker skriva ner alla anteckningar som läraren har raddat upp på tavlan, att hinna skriva ner allt innan tavlan suddas ut och ännu mera fylls på.

Nej inte här inte, här går vi ute i naturen och bara njuter. Träningsvärk är en del i vardagen just nu ;) Haha, målar upp de ganska bra, men ja det är ju faktiskt så här mitt liv ser ut just nu. Träning, turer och har det allmänt bra här!

Dock ska de bli skönt att om typ en vecka åka hemmåt och ha höstlov i en vecka.

Film

Vi har idag och igår haft hållbarhets dagar i skolan och vi avslutas idag med att göra lite olika aktiviteter som film i aulan, göra egen tvål, citron batteri eller åka skidor. Jag valde film sitter och kollar nu men märke bara skriva detta. Varför har man så extremt oskön stolar. Det är sådana här stolar som man får ändra sittposition typ var 5 minut. Inte okej :( aja tillbaka till filmen :) puss

Lite vitt på marken en stund

Det började lägga sig på marken och blev faktiskt vitt men sedan kom regnet och nu är det grönt på marken igen. Just nu är det lite snöblandat regn som faller från en grå himmel. Snälla kom inte mera snö just nu de kan komma efter vecka 44 när jag har varit hem och fått på vinterdäck!

Denna bild är från imorse!

Första snön

Eller ja, jag kanske ska säga första snöflingorna kom idag. Inget la sig på marken, men ändå det SNÖADE.
Dagen idag har bestått i att kolla på fårrusningen genom Undersåker och trampat i massa bajs då vi gick bakom alla får och de bajsade jätte mycket längst hela vägen...

Annars varit en lugn lördag och imorgon är det söndag får se vad som händer då!

Jämtlandssången

Nu när man bor i Jämtland måste man ju lära sig denna låt. Det är ett måste, vi sjöng denna första veckan här på Hålland och antar att den kommer att sjungas när vi slutar i maj också!

Jämtlandssången (jämtländsk brudmarsch)
Så tåga vi tillsammans bort
mellan Jämtlands gröna ängar
bort mellan nyland som prunka
fulla av bröllopsblomsters prakt.

Så skåda vi med gamman hän
över berg i blåa fjärran
hän över sjöar, strömmar, skogar
jämt kring bygder på vakt.

Fagert är landet som blev vår lott och arvedel
så firom dess fägring nu
med sång och stråkars spel.
Tändom ånyo det hopp som våra fäder närt!
För slit och mödor av fröjd och sol ett mått oss beskärt.

Promenad

I lördags eftermiddag tog jag en promenad bort mot kyrkan, hade med mig kameran också så jag kunde ta lite kort. Sista bilderna på hösten? Ja hösten börjar vara över här uppe i Jämtland.

Bilen

Hösten är snart över

Hösten börjar nästan ta slut här i Jämtland känns det som, löver ramlar av och ja alla träden blir bara kalare och kalare. Så därför bjuder jag på lite härliga höstbilder tagna de senaste dagarna.

Indalsälven

Gillar att man går runt med träningsverk typ varje dag ;)

Idag var det paddling och övningar på land som stod på schemat FOFled höll i vår lektion underbart! Riktigt kul jag var i landgruppenså de var tre stationer, som att göra upp en starteld, orientering och sedan första hjälpen. Imorgon byter vi så då är det jag bland annat som ska paddla kajak :)

Underbar dag och riktigt fint väder har vi haft så ja perfekt dag! Börjar dock bli lite trött på paddling då det typ de vi gjort de senaste två veckorna ;) Nästa vecka är det klättring torsdag/fredag :)

Ska äta upp mina smörgåsar nu och om typ en timme är det dags för sängen!

3 fast 5

Det ska bli väldigt skönt och lägga sig i sin egen säng inatt, efter att föregående natt sovit i ett 3 mannatält fast vi var ju inte 3 stycken utan vi var 5(!!!) stycken jag och 4 killar ;) Kan ju säga att man frös ju verkligen inte så de var ju skönt.. Men endå lite tråkigt var det.

Varför vi sov i tält var ju för att vi i måndagskväll drog ut på kajak/kanot tur och kom tillbaka idag på eftermiddagen. Ja resten av klassen sov ju då i vindskydd men sen när de två sista skulle lägga sig så fanns det inte så mycket plats kvar så ja de la sig i vårt tält men Finns det hjärterum så finns det stjärterum.

Nu är det dags att sova imorogn på förmiddagen ska vi gå någon vandring med som var någon kulturvandring. Vi får se va det är! Puss