Linnea

2010-05-13 @ 23:47:21
Emma Ida Linnea

Jag har faktiskt namnsdag idag, eller ja jag heter ju Emma, men i mellannamn heter jag bland annat Linnea, och det är precis det namnet som står i almanackan idag! Linnea..

Lite fakta om namnet:
Linnea eller Linnéa är ett kvinnonamn som kommer från Carl von Linnés släktnamn och är namnet på en växt uppkallad efter honom. Linnés släktnamn kommer i sin tur från en gammal lind som stod vid hans fädernegård. Namnet Linnea betyder också underbar. Namnet har stigit stadigt i popularitet sedan 1970-talet. År 2002 och 2003 låg Linnea på 5:e plats på topplistan. År 2003 fick 3 526 flickor namnet, varav 873 fick det som tilltalsnamn. Den 31 december 2005 fanns det totalt 62 087 personer i Sverige med namnet Linnea varav 10 228 hade det som tilltalsnamn. År 2006 fick 854 flickor namnet Linnéa vilket gjorde det till det 6:e populäraste namnet. Namnsdag: 13 maj.På 90-talet och början på 2000-talet stavades namnet som mest förekommande Linnéa, nu är det Linnea som gäller

Källa: http://www.svenskanamn.se/

Kommentarer på detta inlägg

Lämna din kommentar här:
Ditt namn:
Stammis?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg:

Din kommentar till mig:

Trackback
RSS 2.0