Latinska ordspråk

2010-03-22 @ 20:00:19

Bara jag som tycker latin är fint?
tänkte att jag kunde visa er lite latinska ordspråk och andra fraser.

  • Cogito ergo sum - Jag tänker alltså finns jag
  • Vini, vidi, vici - Jag kom, jag såg, jag segrade
  • Qui vivra verra - Den som lever får se
  • Carpe diem - Fånga dagen
  • Amor vincit omnia - Kärleken övervinner allt
  • Ab imo pectore - Av hela mitt hjärta
  • Aeternum - Förväl för alltid
  • Dum spiro, sperp - Så länge jag lever, hoppas jag
  • In memoriam - Till minne
  • Hic et nunc - Här och nu
  • Nihil lacrima citius arescit - Inget torkar fortare än en tår



Jag fyller på eftersom med flera latinska ordspråk och fraser...


Kommentarer på detta inlägg
Postat av: Viktoria

Det är jättefint med latin :)

Sen har du ju min tatuering med "Omnia Causa Fiunt" - Allting händer av en orsak ;)

2010-03-23 @ 10:05:37
URL: http://becoolsodapop.blogg.se/
Postat av: johanna

SV: oj oj, oj, Ben & Jerry måste du testa. det är så underbart gott! bästa glassen enligt mej som finns i många olika smaker.

jag älskar också ordspråk och citat och har funderat på att tatuera Amor vincit omnia.

2010-03-25 @ 02:07:54
URL: http://johannakml.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Kul med Latin tycker jag!

Jag har en hel kull hundar från 2001 med "latinska" namn i stmtavlan; Veni Vidi Vici, Dictum Factum, Meo Voto, Ad Astra, Unus Sed Leo osv.

2010-06-02 @ 13:31:26
URL: http://www.martenlakes.com

Lämna din kommentar här:
Ditt namn:
Stammis?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg:

Din kommentar till mig:

Trackback
RSS 2.0