Min helg

2011-01-23 @ 22:13:23

Hejhej
Förlåt för att uppdateringen under helgen har legat lågt. Det beror på att pojkvännen har vart på besök och jag vill självklart umgås så mycket med honom då vi inte träffas så ofta och därför har bloggen tagit lite stryk, men jag tror ni har klarat er. Ni kommer i alla fall få veta vad vi har gjort i helgen då jag i detta inlägg tänkte berätta lite grann.

Fredag:
jag var i skolan mellan ca 10 - 15 tiden gick då upp på rummet och började plocka i ordning och så. På kvällen kom Jon hit, tog det lungt. Var ju fest i Granen så var full rulle där. Vi istället kollade på film i övre Furan jag, Jon och Johan. Gick sedan och la oss.

Lördag:
Gick upp mellan 9-10 (kommer inte ihåg) gjorde i ordning oss och åkte sedan ner på byn till fiket och tog varsin smörgås och fika bröd. Otroligt goda smörgåsar där. Efter det in på ica en sväng köpte tvål, haha. Tillbaka till rummet vid typ halv 11 tiden. Då vi kom på att vi kan inte sitta på rummet hela dagen, utan vi ville hitta på något. Till Västervik ville vi inte. Så det blev att googla lite kolla va de var för större städer som låg i närheten och det är Linköping och Norrköping.

Tänkte först åka till Ljungsbro som ligger intill Linköping för att gå på cloetta center men det stängde vid 14 och det tog ca 1,5 timme att åka dit så det hoppade vi över. Jon hittade senare visualiseringscenter som ligger i Norrköping. Så vi bestämde oss för att åka dit, då det hade öppet till 17:00.

Så vi satte oss i bilen och körde dit (måste bara säga en sak, det är INGE roligt att åka i Norrköping, usch. Dock gick det ju bra men blir så nervös sedan är det ju spårvagnar och sånt dära) efter lite felåkning så hittade vi ett parkeringshus som bara låg ett stenkast från visualiseringscenter så ställde bilen där och begav oss mot visualiseringscenter. Om du vill veta vad visualiseringscenter är så gå in och kika på deras hemsida HÄR
Vi kollade även på en film på deras Domteater, riktigt coolt (domteater är en bioduk som är formad som en kupol) vi kollade på filmen "Fly me to the moon" + att den var 3D, så var riktigt häftigt för att se en liten trailer om filmen klicka HÄR den var bra faktiskt och sedan fanns det andra saker man kunde göra de hade en utställning som hette "Att visa det man inte kan se" där de förklarar vad visualisering är för något och hur det används både inom forskning, utbildning och i sammhället. Det bygger på att man som besökare själv får testa på de olika stationerna som fanns, som tex: 

  • Virtuellt obduktionsbord
    Det virtuella obduktionsbordet kan du studera detaljerade tredimensionella bilder av riktiga kroppar som har scannats med datormografi.
  • Bultande hjärta
    I denna haptiska installationen kan man känna på ett bultande hjärta från en levande person.
  • Maten på bordet
    Undersök hur några av våra mest populära matvaror påverkar miljön
  • Mindball - tävla i att tänka så lite
    I spelet Mindball gäller det att vara så avslappnad som möjligt och därigenom röra bollen in i motståndarens mål. De hjärnvågor som registreras av pannbandet, genom EEG-metoden och som för bollen framåt i motståndarens mål kallas för alfa- och thetavågor. Dessa uppträder i hjärnan när vi är lungna. Man vinner alltså genom att vara avslappnad.

Fanns 13 olika stationer som man kunde testa på så de jag beskrivit ovan är alltså bara några av de. Sedan fanns det även en utställning "LIVET" var kanske inte det roligaste menmen. Efter besöket på visualiseringscentret så åt vi en super god pizza innan vi åkte tillbaka mot Gamleby igen. Kvällen blev lungn och senare blev det att gå och lägga sig.

   
Söndag:
Det vill säga idag, Jon gick upp vid 9-tiden gick till dagrummet och kollade på tv medan jag låg kvar i sängen och råkade somna om, men vaknade när han satte sig på sängen och startade skidorna så låg och kolla på skidorna innan vi gick till Granen för att kolla om N var där och fråga om han skulle ner och ta en fika. Och visst var han där så han blev med ner till centrum blev lite fika och en smörgås för mig, samma ställe som vi var på, på lördagen. Efter det handla mat på ica, och tillbaka på skolan ta det lungt. Gå ner till dagrummet för att laga mat och äta. Blev sedan kvar där nere och kollade på tv med några andra innan det var dags att för Jon att plocka ihop sina saker och jag skjussade ner honom till station, saknar dig redan älskling. Jag älskar dig ♥

Nu så ska jag lägga mig i sängen och sova, dags för en ny vecka i skolan imorgon lektioner mellan 8:50-14:00 skönt med kort dag, efter skolan blir det att städa mitt rum, i alla fall dammsuga för var en vecka sedan nu, och förstår inte hur det kan bli så fruktansvärt dammigt, så man måste typ dammsuga minst en dag i veckan. Så ja det får bli morgondagens projket + att jag ska göra lite läxor och sånt. Kanske kan bli någon film också? Vi får helt enkelt se vad som händer, dammsugningen vet jag i alla fall.

Vilket långt inlägg detta blev men jag hoppas ni står ut. Nu vet ni i alla fall vad jag/vi har gjort under helgen!
Tack älskling för en jätte rolig helg ♥


Kommentarer på detta inlägg
Postat av: josephine

sv: jag driver eget hunddagis :) gillar du hundar ? kram

2011-01-24 @ 08:01:53
URL: http://joseephiines.blogg.se/

Lämna din kommentar här:
Ditt namn:
Stammis?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg:

Din kommentar till mig:

Trackback
RSS 2.0