Året på Västkusten

2012-09-13 @ 17:36:00

Jag visste redan att jag skulle gå ett år till på en folkhögskola någonstans i Sverige, men var?
Jo det blev att bostätta sig på fina och mysiga västkusten. Man måste ju prova båda kusterna så nu skulle mitt hem för ca 1 år bli på Västkusten i skaldjurs metropolen Grebbestad!

 

Jag och mamma åkte dit ca en vecka före då vi var ute på lite semester också, på fredag hämtade jag mina nycklar till rummet som blev rum 205 i sörgården norra uppe, den skulle bli mitt rum 9 månader framåt, jag och mamma gick och kollade på de samt kollade in källaren och alla dörrar där nere. Senare på kvällen kom P med min bil som jag hade packat innan jag och mamma åkte. Packade in allt snabbt och åkte till campingen där mamma och jag ställt upp husvagnen som i husvagnen natten mellan fredag till lördag. Lördag packade jag upp lite i rummet och grillade vid husvagnen, första natten i rummet blev mellan lördag - söndag där på kvällen eller ja natten träffade jag en korridorsgranne också.. Söndag åkte mamma och P hem och jag var kvar. Det var nu allt började, ny skola, nytt rum, nya vänner och framför allt en ny stad där jag inte känner någon alls. Satt i köket på söndag kväll och umgicks och lärde känna de som bodde där, mycket trevligt!

 

Måndag morgon och det var dags för frukost och sedan upprop i aulan/gympasalen, se alla ny ansikten som man skulle bo, leva och ha samma lektioner som i alla fall vissa av de. Vilka skulle komma i samma klass?

 

Tiden rullade på fort första hajken skulle ske, typiskt nog blev jag sjuk (brukar hända när en massa nya männiksor sätts i samma skola och typ ingen har träffats tidigare) så blev tyvärr hemma då.

 

Första gången vi var ut till Tjurpannan där de några dagar senare hände en olycka genom att regissören för en Camilla Läckberg film drunknade, de var där ute och kollade på inspelningsplatser till den nya filmen.

Tjurpannan

 

Första gången vi gick upp på berget jag, J, P och E. Mycket trevligt och underbar utsikt där uppe man kan se hela Grebbestad. Om ni är i Grebbestad så rekomenderar jag er att gå upp på Stöberget för att se denna fina vy!

Utsikt från Stöberget

 

Allt roligt vi har fått testa på att göra på friluftsliv som att paddla kajak och haft kajakövningar så som att välta. Haft klätterteori och klättrar på många olika klippor. Att klättra 30 meter upp i luften på en berg vägg och solen lyser är helt underbart. Orientering både till höger och vänster. Ridit på islandshästar. Besökt Nordens ark. Plurövning med långfärdsskridskor med full  utrustning! Vandring, längdskidor både spårat och ospårat + en massa mera saker.

 

Norge resan som varade lördag-lördag det vill säga en hel vecka full med slalomåkning och längskidor. Underbart och helt okej väder hade vi också men att bara få vara där så underbart och roligt. En dag var det helt underbart i backen men sjukt mycket nysnö och solen som sken, saknar det!


Norge resan

 

Dagen då de var filminspelning på skolan, det var spännande. Camilla Läckberg spelade tydligen in någon del av hennes film på Grebbestads skola. Det resulterade i ett ommöblerat bibliotek som aldrig ställdes tillbaka som de hade varit och visst ja det kanske blev bättre efteråt.

 

Tisdagen då jag och en kompis som frågade om jag skulle med ner på Malkoms och bara ta en öl/cider sen typ gå hem igen det slutade med att vi kom hem klockan 03:00 på natten, dagen efter i skolan var man inte sådär jätte pigg men de funkade. Glömmer aldrig, en helt sjuk kväll/natt...

 

Alla timmar vi spenderat med att lära oss gå på slackline började på Göteborgsresan där vi köpte det spännde upp det vid näckrosdammen, sjukt svårt men sjukt kul när man väl började lära sig... Han ju även med ett besök på backa teatern för att kolla på föreställningen 5boys.com.

 

De gånger jag har föröskt att få tillbaka "min" parkeringsplats. Tycker jag lyckades hålla den ganska bra, dock kanske de har gått för långt när jag gick ut en gång på en letkion och flyttade den, eller ja vi hade rast men endå. Dennis ställde sig på platsen och jag srpinger in och hämtar nycklarna flyttar bilen och går nöjd tillbaka till lektionen mission is complited

 

Hälsodagen som Spa&hälsa klassen ordnade. Det blev en underbar dag, det var 4 olika workshop grupper jag var först på Aktiva lekar där de var 5-kamp i annorlunda tappning (en skulle vara döv, en stum, två blina och en var lagledare) riktigt roligt. Sedan var det olika grejer som skulle göras. Efter det blev det att gå ner till spa-rummet där lugnet sänktes över en när man klev in i rummet. Där blev det ansiktsmask, massage. Det bjöds även på frukt smoothie och choklad där nere. Sedan med det matinspiration, där de blev en liten lek med att ställa ut skyltar där det stod några saker om en viss frukt sen skulle man gissa va det var. Efter det blev det fruktsallad som man fick plocka ihop själv. Bjöds även på nässelte och lite annat. Sista workshopen blev Asana yoga underbart! Där bjöds det på ingefärste och choklad. Dagen avslutades i idrottshallen där allt startade där det blev prisutdelning och linedancing.

 

Lite saker i korthet:

- När mina vita convereskor försvann, blev så jäkla förbannad så de slutade med att jag gick till husmor och bytte kod till mitt rum. Dock hade jag visst fått med mig de hem och visste inte det.
- Lycka när man hittar en godispåse utanför sin dörr.
- Donalda resan, mysigt att åka ute i skärgården och vandra på Lindö, Kalvö och Trossö.

 

Alla underbara klätter ställen som vi har varit på bland annat i Smögen då allt var underbart eller ja förrutom att vi glömde halva utrustningen hemma haha så två i klassen fick åka tillbaka och hämta de. Annars var de underbart en klippa nere mot vattnet klarblå himmel och strålande sol. Klippan vi klättrade på heter Kleven. Av 4 leder så klarade jag 3 av de, jag är nöjd! Fick  även en fin bränna i pannan som satt i några dagar ;)


Smögen

 

Dagen jag fyllde år, Julia hade dukat fram frukost i köket med nybakade scones. Super gott, sen fick jag en receptbok och fina blommor hade hon plockat. Senare under dagen så blev de fika i skolan då de var folkhögskolans dag runt om i Sverige just 5 maj (vi hade ju vårt öppet hus i mitten av april med utställningar och dyligt) nu var det lite mini öppet hus. Dagen avslutades med ett besök på Hertigen med Julia och Eirik mycket trevligt de bjöd även på efterrätt. Tillbaka till skolan och satte oss och spelade kort och drack te + att vi kollade när de spelade kubb utanför. Super bra dag!


Min födelsedag

 

Har hänt en massa andra saker också under detta året på Grebbestads folkhögskola men detta var lite sammanfattning, tack för ett fantastiskt fint och roligt år alla inblandade!

 

Massa blandade bilder från året på Västkusten


Kommentarer på detta inlägg

Lämna din kommentar här:
Ditt namn:
Stammis?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg:

Din kommentar till mig:

Trackback
RSS 2.0