Baka kakor!

2012-01-30 @ 22:37:20
När jag hade slutat och jag hade gjort klart min engelska läxa så stack jag tillsammans ner med De och handlade. Sedan skiljdes vi åt nere vid affären jag gick tillbaka till skolan och hon gick hem. Väl hemma började jag baka kakor, efter ett recept som jag har fått av en. Tror inte jag har bakat det förrut, eller har jag det? Inte säker, gott blev det i alla fall. Tänkte dela med mig av receptet:

Chocolate chips cookies

2 tsk vaniljsocker
1.5 dl matolja
2.5 dl socker
100g hackad mörk choklad (tex. blockchoklad)
1/2 tsk salt
2 tsk bakpulver
5 dl vetemjöl
0.5 dl vatten (eller lite mer om det behövs för att få en deg)

Sätt på ugnen på 175 grader.
Blanda mjöl, salt och bakpulver. Hacka chokladen och häll i bunken. Rör om.
I en annan blandar du socker och olja. Rör så att det blandas väl. Häll i vaniljsocker och vatten. Rör om. Häll i innehållet från bunke två till bunke ett (eller tvärtom). Blanda ihop till en smet.
Forma smeten till små bollar, lägg på bakplåtspapper och tryck ut dem lite halvplatta.
Lägg dem inte för tätt. Det går åt kanske två plåtar.
Stoppa in i ugnen 5-7 minuter, ta sen ut plåten och vänta tills kakorna har svalnat något.
Vänd sedan på dem upp och ner, och stoppa in i ugnen igen i 5-7 minuter.
Låt svalna på ugnsgaller.
Kakorna är INTE goda när de fortfarande är ljumna, men när de svalnar, och dagen efter!

Kommentarer på detta inlägg
Postat av: Susanna

Har du fått det där receptet av mig?? Jag vet att jag har bakat det i alla fall och jag tyckte att det lät som jag när jag läste instruktionerna.. Men jag kanske bara inbillar mig.. Var de goda dagen efter då?

2012-01-31 @ 11:14:53

Lämna din kommentar här:
Ditt namn:
Stammis?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg:

Din kommentar till mig:

Trackback
RSS 2.0