Året på Gamleby Folkhögskola!

2011-06-09 @ 22:22:47
Jag hade sådan ångest jag ville inte flytta, jag ville verkligen inte lämna allt hemma för att bo 32 mil bort från mamma och alla andra. Jag ville inte. Körkortet har betytt en stor del, jag tog mitt körkort 11 augusti, 3 dagar efter de satt jag i ena bilen och mamma i andra bilen och åkte neråt mot Gamleby. Stannade till på Himmelstalunds camping i Norrköping över natten innan vi fortsatte neråt på söndag morgon.


(första bilden på min utsikt)

Mellan 16-20 fick man hämta nycklarna på skolan, en nyckelknippa med 5 nycklar på. Jag fick rummet i huset som heter Furan, Furan 17 skulle bli mitt hem ett år framöver. Vi öppnade dörren kliver in i en avlång hall med tre garderober längst väggen, en toalett i slutet av hallen och tre dörrar, som ledde in till tre rum. Jag fick rummet i mitten. Börjar packa in alla saker och börjar lägga in kläder i klädskåpet och allt.


(nyckelknippa)

Jag hatade rent ut sagt detta, jag ville inte vara här. Första veckorna var hemska helt ärligt, första helgen som kom åkte jag hem. Jag ville inte tillbaka. Följde med ut till Nitten och alla sa att jag skulle ge det en chans och att de visste att det skulle bli bra. Jag var negativ och trodde inte själv på det, söndagen åkte jag tillbaka till Gamleby. Det var många tårar som rann under dessa veckor jag hatade detta ställa, rummet och allt… Jag började få kontakt med en kille i klassen och det blev mycket film tittande tillsammans med honom och två av hans kompisar. Även blev det lite sällskapsspel som vi spelade bland annat Yatzy var mycket populärt ett tag. Jag vet inte hur många arga inlägg jag skrev när jag inte ville vara kvar här, jag var både arg på mitt schema som inte gick att få ihop, jag var arg och ledsen på ALLT! Jag såg detta som någon sorts mellanlandning jag kallade det inte hem, för mig var det inget hem.

Med tiden blev trots allt mycket bättre, som jag verkligen inte trodde. Men så blev det, har gjort så otroligt mycket roligt på detta år, så mycket som har hänt. Saker som har förändrat mitt liv. Jag har bland annat hittat två underbara vänner som jag har umgåtts med varje dag i skolan Sofia och Sarah, vi har även hittat på saker på helgerna med bland annat spelkvällar, bowling och en massa andra roliga saker, vi har hälsat på Sarahs får. Det är verkligen två vänner för livet.


(några av våra utflyketer)

De första helgerna som jag var här tillbringade jag mycket tid i bilen för att kolla vart olika vägar ledde, jag kunde sitta och köra i 3 timmar var överallt och ingenstans.. Så skönt att komma iväg och bara ta det lugnt..


(två bilder från en av alla mina resor då jag kollade vart vägarna ledde)


Lite blandade saker som hänt under åter:
- En kemi lektion åkte vi ut till kusten och snorklade och håvade. Med riktiga snorkelsaker, med våtdräkt och allt. Så coolt!
- Vi hade vardagslyx en svenska lektion i slutet av november. Då vi satte oss i övre dagrummet med tänd brasa och hade svenska, jag, Sofia och Sarah. Det kallar jag vardagslyx och studielyx på hög nivå!

- Jag svimmade en lördag på toaletten efter jag hade duschat det resulterade av ett blåslaget knä, och troligtvis slog jag även i käket för hade ont i den flera dagar efter..

- Lars Ohly kom till vår skola, och jag blev för första gången intresserad av politik!
- Alla de gånger vi har spenderat i fotostudion, aldrig trodde jag att jag skulle få vara i en ”riktig” fotostudio. Det är otroligt roligt!


- När vi fick chansen att vara med i en övning på en kärnkraftolycka som hade ägt rum i Oskarshamn, var verkligen en upplevelse. Roligt.
- Stjärnafton när vi fick kolla på Jupiter.

+ allt annat roligt som har hänt under detta år, som jag inte orkar skriva. Det är helt otroligt hur mycket som kan hända och så otroligt roligt jag har haft!


Att träffa kärleken på denna skola trodde jag inte skulle ske, eller det var väll inte direkt dt jag hade trott när jag hade kommit hit. Men det var just det som hände. Jag träffade Jon här på skolan Allt började med att vi pratade på Facebook där Jon frågade om vi skulle ta en promenad, tänkte ”vad hade jag att förlora”. En chans att lära känna någon här på skolan och hade ändå inget att göra den där kvällen, det slutade med att vi bestämde att vi skulle ses vid entrén vid skolan. Ungefär hela vägen var jag tyst eller ja jag svarade på vad han frågade och så. Det slutade också med att vi gick bort oss, haha ^^ Men vi hittade tillbaka, vi kramades och gick sedan skilda vägar jag till mitt rum och han till sitt rum.. Den 24 september blev vi tillsammans, ett datum jag alltid kommer att minnas. Jag blev så lycklig och jag är ännu lyckligare nu och jag blir bara lyckligare och lyckligare med dig vid min sida!
Jon, jag älskar dig.


(ja
g fick rosor av Jon en dag i september, tack)

Det är ju inte bara i skolan det har hänt saker, utan även utanför också. Jag har ju faktiskt börjat på skytte, och vart där minst en gång i veckan även skjutit med riktig pistol. Så otroligt roligt. Jag är stolt över mig själv att jag till och med har vågat mig dit själv utan någon annan. Det är dock slut med det nu, tråkigt. För det var väldigt roligt.

Bland de sista dagarna i Gamleby fick jag en heldag tillsammans med mina underbara vänner. Det började med utflykt tillsammans med klassen till Hängesten, när vi kom tillbaka så åkte jag, Sarah och Sofia ut med kanoterna. Vilka minnen kommer aldrig glömma det. Super roligt. Kvällen spenderades också tillsammans med mina fina vänner då hemma hos O (lärare) vi har pratat typ hela året om att vi ville grilla hemma hos honom och så. Sagt och gjort onsdag bestämde vi oss att komma hem till honom och det var han som frågade om vi ville komma dit. Det var en underbar kväll, hade jätte roligt. TACK

Efter någon månad såg jag det som ett hem, när jag var i Ställdalen och när jag ska åka tillbaka till Gamleby säger jag att jag ska åka hem. Jag älskar detta ställe, jag ångrar inte en sekund att jag stannade här. Det har verkligen varit ett underbart år, som jag älskar. Jag vill tacka alla som gjort detta år till ett av mina bästa år i mitt liv!


(ett stökigt rum, men även mitt hem ♥)


Just nu saknar jag alla underbara människor, miljön, skolan ALLT. Det var med en tår i ögat man packade ut rummet man såg för varje dag att det blev tommare och tommare tillslut så var vi tillbaka till ruta ett då jag kom dit och det var bara var ett tomt rum (eller ja det finns ju möbler) Det var med en tår i ögat man satte sig i en full packad bil och åkte tillbaka till Ställdalen, tackade för detta året på Gamleby Folkhögskola. Det går egentligen inte att beskriva detta år men det har verkligen varit underbart. Jag vill tillbaka, men så är inte fallet till hösten sätter jag min fot på en ny skola…

Alla inlägg som jag har skrivit i Gamleby under tiden som jag gått på Folkan har jag ju sammlat i en kategori. Så för att ta del av mitt år där nere i skicka er in på "Gamleby fhsk 10/11" för att läsa mer om vad jag har gjort. Det jag har tagit upp här är bara en del av alla saker som har hänt och skett.
.PS. detta inlägg kommer också hamna under denna kategori .DS.

Lite blandade bilder på mitt rum (tomt) samt hallen och lite bilder på min utsikt.
som vanligt klicka för att se större verision






Kommentarer på detta inlägg
Postat av: Sofia

Vad hemskt att se ditt rum sådär tomt! DU SKA JU FINNAS DÄR! Jag har försökt att intala mig själv att du är i Gamleby och att vi efter "lovet" skall ses igen. Tyvärr vet jag bättre än så....

Jag är livrädd över att sätta foten i en ny skola, denna gång får jag byta stad så som du gjorde och ta ett jätte kliv ifrån tryggheten hemma. På lördag åker vi upp för att se skolan. Vi kommer att överleva den nya skolan, hitta nya vänner och få nya minnen, men för all framtid kommer Sarah, du och jag alltid att vara vänner.

Kramar!

2011-06-10 @ 00:42:44
URL: http://www.sofiasgata.blogspot.com

Lämna din kommentar här:
Ditt namn:
Stammis?

E-postadress: (bara jag som ser)

Din blogg:

Din kommentar till mig:

Trackback
RSS 2.0